fredag den 31. maj 2013

Mini jordbærlagkager

Hermed opskriften på mini jordbærlagkagerne, som jeg lavede til en fødselsdag i maj.

Bundene kan laves på forhånd og fryses ned. Jordbærskummet kan laves - og lagkagerne samles, dagen inden de skal serveres. Men pyntning bør vente til selve serveringsdagen.


Mini jordbærlagkager
15 stk

Lyse lagkagebunde:
300 g blødt smør
300 g sukker
6 æg
300 g hvedemel
2 tsk bagepulver

Smør og sukker røres let og luftigt. Æggene tilsættes et ad gangen.
Mel og bagepulver blandes og vendes i æggemassen.

Dejen fordeles i to store bradepander (ca. 40 x 40 cm) foret med bagepapir. Bages ved 220 grader C i 15-20 minutter - til de er let gyldne.
Jeg bagte en plade af gangen, men min ovn fungerer heller ikke helt optimalt på varmluft.

Jordbærskum:
500 g frosne jordbær
3 spsk sukker
5 blade husblas
1/2 L piskefløde

Husblas udblødes i koldt vand. Jordbær og sukker gives et let opkog og moses med en gaffel (eller blendes hvis man ikke vil have jordbærstykker i skummet). Gryden tages af varmen og husblassen smeltes i jordbærmassen.
Massen køles let af.
Flødeskummet piskes og den afkølede jordbærmasse blandes i.

Mini lagkager:
Bundene stikkes ud i den størrelse, man ønsker. Jeg fik 30 bunde ud af de to plader.
Bundene lægges sammen to og to med jordbærskummet i mellem.

Vi pyntede kagerne med en smule jordbærskum, et jordbær og chokoladegitter.



Bundene stikkes ud


Jordbærskum





Klar til servering


4 kommentarer:

  1. Du har da glemt citron-moussen i midten...;) KH Pyntedamen

    SvarSlet
    Svar
    1. Shhhhhh, det var en forretningshemmelighed ;-)

      Kagedåsen

      Slet
  2. Kan man godt bruge friske jordbær istedet for frosne??

    og kan man evt tage flødeskum ude i siden/katen??

    KH Kage elskeren

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lærke

      Jeg beklager det alt for sene svar. Der har været en fejl på bloggen, så jeg har desværre ikke modtaget din kommentar før nu :-(

      Du kan sagtens bruge friske jordbær - og pynte med flødeskum på kanterne. Det tror jeg da, vil se flot ud.

      God fornøjelse

      Marianne

      Slet